Hoe ver is de sector met het verminderen van DME uitstoot?
Dieselmotoremissie is schadelijk voor de gezondheid als je het inademt. Toch wordt er in de Bouw & infra nog veel gewerkt met door diesel aangedreven materieel. Maar hoe schadelijk is Dieselmotoremissie oftewel DME nou echt? En wat is er allemaal mogelijk om je medewerkers te beschermen?
Dieselmotoremissie, de rook die uit een dieselmotor komt, is schadelijk voor de gezondheid als je het inademt. Punt. Maar ondanks dat we dit eigenlijk al heel lang weten, wordt er in de Bouw & infra nog veel gewerkt met door diesel aangedreven materieel. ‘Maar weet je wat het kost om alle materieel te vervangen voor elektrische varianten’ ‘of we gebruiken apparatuur toch in de buitenlucht ’ zijn de meest genoemde argumenten om ze te blijven gebruiken.
Maar hoe schadelijk is Dieselmotoremissie oftewel DME nou echt? En wat is er allemaal mogelijk om je medewerkers te beschermen? Hoe ver is de sector met het verminderen van DME uitstoot? We praten er vandaag over met Jo Hoogendoorn, hoofd civiel materieel bij Ballast Nedam Materieel BV en Johan Timmerman, specialist arbeidshygiëne bij Volandis.
Of luister deze podcast via Spotify: