Communiceren
Eén-op-één communicatie is de meest optimale vorm van communicatie. In echte gesprekken komt een boodschap het beste over, omdat je kunt inspelen op reacties van de ander. Onderschat dus nooit de kracht van face-to-face gesprekken. Hieronder volgen een aantal tips hoe je boodschap het beste blijft hangen.
Hoe meer zintuigen je met een boodschap aanspreekt, hoe beter mensen de informatie verwerken. Met name visuele informatie is krachtig. Wil je maximale impact? Gebruik dan niet te veel tekst en verlevendig je verhaal met filmpjes.
Pas geen trucjes of kunstjes toe om je de jongerencultuur eigen te maken. Jongeren haten het als je je anders voordoet dan je bent. Meet jezelf dus niet ineens een jong en hip imago aan, maar wees jezelf!
Bij een serieuze boodschap, bijvoorbeeld veiligheid, hoort een serieuze ondertoon. Humor kan natuurlijk gebruikt worden om een boodschap te versterken, maar zorg wel dat de boodschap niet verloren gaat. Jongeren willen serieus genomen worden.
In dit digitale tijdperk blijft er weinig geheim. Je kunt dus niet meer A zeggen en vervolgens B doen.
Bad news travels fast, zeker onder jongeren. Zorg dus dat je doet wat je zegt en andersom.
Het is soms lastig om de aandacht van jongeren vast te houden. Houd het dus simpel en wees duidelijk. Wat is jouw toegevoegde waarde voor de leerling.
Vooral bij voorlichting geldt: belicht nooit alleen het probleem, maar ook altijd de oplossingen.