Werk veilig.
Houd plezier.
Kijk vooruit.

Leer je vak in de praktijk met het Digitaal Skills Paspoort

17 oktober 2024

Ton Antens: leer je vak in de praktijk met het Digitaal Skills Paspoort

Een prachtig voorbeeld van je kennis delen in een andere functie is Ton Antens. Hij werkte 15 jaar als asfaltafwerker, maar verruilde deze baan voor die van activiteitencoördinator en praktijkinstructeur bij Inframensen Zuid. Bij dit opleidingsbedrijf zet hij zich in voor de instroom en het behoud van studenten in de infra. Hij zit hier op zijn plek en de meeste voldoening haalt hij uit het begeleiden van jongeren. “Vooral als ze het wat lastig hebben.”

Ton was absoluut niet ontevreden over zijn werk als asfaltafwerker, maar deed naar aanleiding van een functioneringsgesprek toch een beroepskeuzetest om te kijken welke talenten hij nog meer in huis had. Daar kwam heel duidelijk uit naar voren dat in Ton een geboren opleider schuilt. Dit riep bij hem in eerste instantie meer vragen op dan antwoorden. “Ik dacht: moet ik naar de PABO? Of is er iets anders mogelijk? En mijn eigen vak dan? Gelukkig kreeg ik hulp van Claudia Klarenbeek, die mij adviseerde om te gaan voor de functie hybride docent”, blikt Ton terug. “Met behulp van het Digitaal Skills Paspoort werkte ik succesvol naar deze functie toe.”

Jongeren inspireren voor de infra

Inmiddels werkt hij alweer bijna drie jaar met heel veel plezier bij Inframensen Zuid. Hij kreeg in het eerste halfjaar direct twee mooie opdrachten. “Bij het evenement Game On hadden we samen met BouwSchool Breda een aantal bouw- en infrapleinen gemaakt, waar ik jongeren enthousiast mocht maken voor het werken in de infra. Maar liefst 2500 vmbo-studenten kwamen naar dit evenement. Wij stonden er met twee activiteiten: een simulator van een graafmachine en het aangesloten leerbedrijf dat mij deze dagen ondersteunde, had een waar ‘rioolspel’ gemaakt. In een wedstrijdvorm mochten de leerlingen tegen elkaar strijden wie het snelst een kolk wist aan te sluiten”, zegt Ton enthousiast. Dit evenement smaakte naar meer.

Later was hij bij de Techniekdag in Oss, waar hij samen met Bouwmensen Oss zijn best deed om de Bouw & Infra dichter bij elkaar te brengen. “We stonden er met een minigraver en er konden bij de bouwbedrijven vogelhuisjes in elkaar worden gezet. De bezoekers konden hiervoor bij mij een ‘voortuintje’ maken van kleine houten steentjes. Hier kwamen 5000 bezoekers op af. Ik heb zo een groot netwerk kunnen opbouwen en veel jongeren kunnen inspireren om in onze mooie sector te gaan werken”, aldus Ton. Dit doet hij ook in zijn dagelijkse werkzaamheden. “Ik ga veel scholen langs om gastlessen te geven over de infra. Daarnaast laat ik jongeren kennismaken met deze sector in onze praktijkruimte. Het leukst vind ik om samen naar infraleerbedrijven te gaan.”

Extra taak: leerlingenbegeleider

“Dan gaan we de bouwplaats op en op die manier kan ik het best laten zien wat ons vak inhoudt. Daarnaast ben ik nu ook leerlingenbegeleider. Dat vind ik het leukst om te doen. Ik haal er veel voldoening uit om jongeren die vastlopen te helpen. Het valt mij op dat veel jongeren van 16 tot 20 jaar nog niet klaar zijn om de ‘grote mensenwereld’ in te gaan. Ik vind het leuk om ze dan te helpen. Vooral als ze het wat lastiger hebben en het mij lukt om ze toch te helpen. Ik heb 20 jaar ervaring in het vak en kan ze dus ook gericht helpen, omdat ik uit de praktijk kom en het vak ken.”

Digitaal Skills Paspoort nuttig

Ton heeft nog geen dag spijt gehad van zijn overstap naar het onderwijs. Hij is nog steeds heel enthousiast over de weg naar die functie toe, door het gebruik van het Digitaal Skills Paspoort. “Dat heeft mij het laatste zetje gegeven. Inmiddels is de roadmap asfaltafwerker af, waarin staat wat je moet verzamelen om aan te tonen dat je alle vaardigheden beheerst die bij de functie asfaltafwerker horen”, vervolgt Ton. “Hier staat alles in wat ook op de opleiding gevraagd wordt. Ik denk dat vakmensen die geen diploma hebben gehaald of zij-instromers hier veel aan kunnen hebben.”

“Het zijn namelijk echte praktijkmensen die het vak leren door te doen. Als je al een lange tijd als asfaltafwerker werkt, maar geen diploma hebt gehaald, zie je op de roadmap direct wat je moet kunnen in die functie. Veel kun je al aantonen, omdat je dat al vaak hebt gedaan”, meent Ton. “Ik weet uit ervaring dat alles wat op de roadmap staat, ook in de opleiding terugkomt. Het is dus een volledig document waarmee je een zeer goede basis hebt om het vak in de praktijk te leren.”

contact