Kooi Appingedam vergroot werkplezier met behulp van werkdrukgids
“Fouten maken, is niet erg. Als je er maar van leert”, hoor je vaak in de sport. Daar zit een kern van waarheid in, maar als er fouten worden gemaakt op de werkvloer, dan heeft dat vaak direct gevolgen voor het hele werkproces. Soms moet iets opnieuw worden gedaan. Hoe mooi is het als je dergelijke fouten in de toekomst voorkomt en zo het werkplezier vergroot? Bouwbedrijf Kooi uit Appingedam heeft in 2024 deelgenomen aan de pilot ‘Aan de slag met werkdruk in het bouwproces’. Dit heeft geleid tot verbeterpunten in de werkprocessen.
Bouwbedrijf Kooi heeft in het derde kwartaal van 2024 deelgenomen aan de pilot met de gids ‘Aan de slag met werkdruk in het bouwproces’. “Ik zag aanknopingspunten om de gids te gebruiken om de samenwerking tussen de medewerkers en in de teams te verbeteren door meer van elkaar te leren”, aldus Emmely Muskee, adviseur strategie, beleid en organisatie bij Kooi. “Ik heb contact opgenomen met Volandis voor meer informatie over het aanbod op het gebied van preventie en duurzame inzetbaarheid. Ik hoorde toen over deze mogelijkheid.”
De uitrol van de pilot
“De gids heeft als uitgangspunt dat oorzaken van werkdruk onder andere voortkomen uit fouten en knelpunten en dat daar niet van geleerd wordt. Nu is de werkdruk bij ons niet hoger of lager dan bij het gemiddelde bouwbedrijf. Wij zijn als organisatie ook niet zozeer gericht op werkdruk, maar juist meer op datgene wat werkplezier en energie geeft en hoe we dat kunnen vergroten. Oftewel, een meer amplitieve benadering, maar toch zag ik aanknopingspunten”, aldus Muskee.
“Immers, als een soepel proces voor meer werkplezier en energie zorgt, dan houdt dat tegelijkertijd in dat je knelpunten in het proces die irritaties opleveren, zoveel mogelijk wilt verminderen”, vervolgt Muskee. “Als we door de samenwerking meer van elkaar leren, zal dit automatisch een gunstig effect kunnen hebben op het werkplezier. Het voorkomt immers onnodig werk.” De gids maakt duidelijk hoe je van fouten, knelpunten en successen kunt leren.

“Het idee om de gids ‘Aan de slag met werkdruk in het bouwproces’ als middel hiervoor in te zetten, is in het managementteam en met onze UTA-medewerkers besproken”, legt Muskee uit. “Uitvoerder gaven aan dat ze het een goed idee vonden om meer tijd te nemen om terugkerende verstoringen in het proces en ook successen intensiever met elkaar te bespreken. Met als doel om continu te blijven verbeteren als mens en organisatie.”
“Vervolgens is er een vragenlijst opgesteld en uitgezet om te achterhalen waar de meeste winst te behalen is om de samenwerking te optimaliseren”, legt Muskee het proces verder uit. “In hoeverre ziet de organisatie zichzelf als lerende en innovatieve organisatie? Zijn wij in staat om met respect en positieve intentie met elkaar te spreken over knelpunten en successen om daarvan met elkaar te leren? Is er voldoende gelegenheid om daarover te spreken? Worden op dit moment al de juiste maatregelen genomen? Deze vier onderwerpen vormen samen de gids.”
Keuze voor een Keetbox
Uit de vragenlijst kwamen wisselende antwoorden naar voren, waardoor een verdiepingsslag nodig was. Om die reden is gebruikgemaakt van het Keetbox Communicatienetwerk (zie ook het kader ‘Opzet Keetbox Communicatienetwerk’). De adviseurs van Volandis hebben deze Keetbox voor bouwbedrijf Kooi verzorgd en begeleid.

Opzet Keetbox Communicatienetwerk
Aan de hand van een praktijksituatie (een knelpunt/succes) werd in kleine groepen vastgesteld wie met wie overleg had om de situatie te bespreken en hoe dit wel of niet werd opgevolgd. Vervolgens gaven de deelnemers een score op de kwaliteit van die communicatie.
Wat ging goed en wat kon beter? Daarna werden die scores teruggebracht naar de vier onderdelen van de gids ‘Aan de slag met werkdruk in het bouwproces’. Dat gaf een goede focus om de juiste maatregelen te nemen. Aan de hand hiervan is een actieplan opgesteld voor de organisatie.
“Het voordeel van de inzet van de externe adviseurs was dat ze met een onafhankelijke en frisse blik konden luisteren. Door goed door te vragen, ontstonden er zeer goede gesprekken”, ervaarde Muskee. “Daardoor konden we al vrij snel tot de kern komen en een actieplan opstellen. Het positieve van deze pilot was niet alleen dat er een gedragen actieplan is opgesteld vanuit de uitvoerders, maar ook dat ze na de training al aangaven graag aan de slag te willen gaan om het actieplan uit te voeren.”
Opbrengst van de pilot
Vanuit de pilot zijn direct al een aantal acties opgepakt. Zo is in de voorbereidingsfase van projecten bij Kooi per direct een extra overlegmoment toegevoegd met alle belanghebbenden. Ook heeft de uitvoerdersvergadering alvast een andere opzet gekregen, met daarin onder andere meer ruimte voor het leren van successen en knelpunten. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de tips uit de gids en een intervisiemodel. Tenslotte zijn er ook enkele trainingen ingepland en wordt er een thematische bijeenkomst gepland als vervolg op de Keetbox.
Blik op de toekomst
“Bouwbedrijf Kooi is succesvol en wil succesvol blijven door de menselijke factor centraal te stellen in haar strategie. Immers, hoe hard afspraken, procedures en systemen in de bouw ook zijn, het gaat er uiteindelijk om hoe we als mensen in de dagelijkse praktijk op een plezierige, gezonde en bevlogen wijze met elkaar samenwerken en ieders talent daarbij benutten. Want: samen weten we meer, kunnen we meer bereiken en hebben we meer plezier”, vindt Muskee.

“Vanuit dit oogpunt doen we veel op het gebied van talentmanagement en persoonlijke ontwikkelingstrajecten. We richten ons continu op verbinding en dat wat nodig is voor maximaal plezier in ons werk. Deelname aan deze pilot sloot hier dan ook goed op aan. Door met elkaar het goede gesprek te blijven voeren, over dat wat energie geeft, wat al goed gaat, maar ook over waar verbetering mogelijk is, blijven we gefocust op werkplezier. We geloven erin dat deze aanpak leidt tot een nog groter organisatiesucces”, besluit Muskee.
Aan de slag met de werkdrukgids?
Wil je weten wat de gids ‘Aan de slag met werkdruk’ in het bouwproces voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Barteld Dijkman: b.dijkman@volandis.nl. Voor meer informatie over deze gids kun je terecht op de werkdrukpagina van de website van Volandis.