Modulair opleiden met het Digitaal Skills Paspoort
Leren, werken en direct geld verdienen. Wie wil dat nou niet? Toekomstbouwers Friesland maakt dit mogelijk voor vakmensen in de bouw. En garandeert een stage- of leerwerkplek, evenals een baan en doorgroeimogelijkheden in diverse beroepen na het behalen van een diploma. “Wij geloven erin dat modulair opleiden de toekomst wordt. Je levert maatwerk.”
Als je gemotiveerd bent en over technisch inzicht beschikt, zijn er voor jou veel mogelijkheden voor een uitdagende opleiding in de bouw. Of je nu kiest voor theoretisch- of praktijkonderwijs. Toekomstbouwers Friesland wil elk technisch talent de kans geven om zich in de bouw te ontwikkelen. Dat begint met het enthousiast maken van kinderen en jongeren voor een baan in de bouwsector. “We doen voorlichting en promotie voor de jeugd”, zegt Willem Vonk, die als relatiebeheerder verbonden is aan Toekomstbouwers Friesland en BouwBricks. “Het gaat om basisscholen, maar vooral om vmbo-scholen. We geven voorlichting op locatie, maar ook in onze werkplaats. Bij evenementen staan we altijd klaar. We helpen ook mee bij de organisatie.”
Kinderen enthousiast maken voor de bouw
“De leerlingen komen ook bij ons op de werkplaats om kinderen aan de bouw te laten proeven. Met als doel om ze enthousiast te maken voor de bouw. Maar we doen vanuit Toekomstbouwers Friesland ook andere projecten, zoals voor zij-instromers”, vervolgt Vonk. “We begeleiden de BBL’ers en BOL’ers in hun leertraject. Voor de BOL’ers is die begeleiding vooral gericht op de salarisadministratie en verzorgen wij trainingen, zoals VCA. Voor de BBL’ers is het een traject: je komt bij ons aan het werk en krijgt een leerlingbegeleider aangewezen. Die zorgt ook voor jou tijdens de duur van de bouwopleiding. En hij bezoekt je een aantal keer per jaar op je werkplek.”
“De leerlingbegeleider stimuleert je ook bij de voortgang van de opleiding. Mocht er iets niet kunnen op de opleiding, dan faciliteren wij dat bij ons in de werkplaats. Dan kunnen leerlingen een oefenopdracht doen, maar hier kan ook een examen worden afgenomen. Daar hebben we een instructeur voor die dat mag begeleiden en de studenten mag beoordelen. Dat gebeurt bij Toekomstbouwers Friesland”, legt Vonk uit. “In het verlengde daarvan gaat de student de arbeidsmarkt op als hij klaar is met school. Daar hebben we BouwBricks voor. Soms valt er iemand tussen wal en schip als hij klaar is met school en het bedrijf hem geen baan wil geven.”
“Dan kunnen wij hem als vangnet daarin opnemen, zodat hij in ieder geval een baan heeft. We proberen hem verder te begeleiden in een traject. Dat doen we zonder winstoogmerk”, vertelt Vonk. “We hebben echt het doel dat de studenten als werknemer bij een bouwbedrijf in dienst komen. We zitten dus ook met bedrijven om tafel om te kijken hoe ze daar met die studenten naartoe kunnen werken.” Een andere dienst die vanuit BouwBricks wordt aangeboden, is de volwassenenscholing. “Dit doen we door middel van trainingen en cursussen bij ons op locatie. Denk hierbij aan vaktechnische cursussen. Die zijn heel erg praktijkgericht. Maar je kunt bij ons ook veiligheidstrainingen en VCA volgen. De opleiding KOB wordt bij ons op locatie gegeven. We zien vaak dat bouwbedrijven een scholingsplan willen voor zij-instromers. Daar ontzorgen wij in.”
Leren met het Digitaal Skills Paspoort
“Dat maken wij mogelijk door cursussen en trainingen aan te bieden. Daarvoor maken we ook gebruik van het Digitaal Skills Paspoort (DSP). Dat is een digitale tool waarin zij hun ontwikkeling kunnen vastleggen”, aldus Vonk, die het DSP ook onder de aandacht brengt bij bedrijven als hij advies geeft over scholing op maat. “Ik vertel er vaak bij dat het DSP er is en dat je daarin je scholing kunt vastleggen. Na het volgen van een training kun je het certificaat dat je na afloop krijgt, direct in je DSP uploaden. Ik ben zelf ook opgeleid tot DSP-begeleider, dus kan daarin ook begeleiding bieden. Ook leerlingen die van school gaan, wijzen we op de voordelen van het DSP.”
Iedere leerling die via Toekomstbouwers Friesland een opleiding afrondt en de weg naar een baan vindt, krijgt een DSP aangeboden. “Dat sluit aan op hun trajectmap, want ze zijn tijdens de opleiding al gewend om foto’s en verslagen te documenteren. Met het DSP doen ze dat ook, alleen dan met hun werkervaring. Het doel is dat ze ook na de opleiding hun skills blijven vastleggen, zodat ze ook na hun opleiding aan hun ontwikkeling blijven werken. We zien de toekomst met het DSP positief tegemoet. Als de roadmaps en badges af zijn, krijgt DSP meer waarde. Een roadmap is een document waar alle taken op staan die bij een functie horen. Je kunt per taak een badge verdienen als je aantoont dat je die vaardigheid beheerst. Zo kun je tijdens het werken of via korte cursussen uiteindelijk een volledig diploma halen”, zegt Vonk.
Zo werken roadmaps en badges in het Digitaal Skills Paspoort
In het Digitaal Skills Paspoort wordt een roadmap aan je functie gekoppeld. Een roadmap is niets anders dan een routekaart die laat zien welke vaardigheden je per functie in huis moet hebben om in aanmerking te komen voor een certificaat of diploma. Toon je aan dat je een vaardigheid beheerst? Dan krijg je daarvoor een badge. Heb je alle badges verzameld? Dan kun je een erkend diploma ontvangen! En dat door je vak in de praktijk te leren.
Een ander voordeel van het DSP bijhouden tijdens je baan, is dat je met deze tool ook snel en eenvoudig een eigen cv kunt maken. Dat maakt het solliciteren naar een andere baan of het maken van een vervolgstap naar een andere functie makkelijker. “We zien dat de wereld erg verandert als je naar opleidingen en trainingen kijkt”, vindt Vonk. “We geloven erin dat je in de toekomst niet meer drie of vier jaar naar school gaat, maar modules gaat volgen. Die modules kunnen ook de badges van het DSP zijn. Dus als je een cursus afrondt, krijg je een badge of certificaat. En als je alle badges of certificaten hebt gehaald, krijg je een volledig diploma. Het voordeel hiervan is dat je zo zelf kunt kiezen op welke manier je leert en welke cursus je doet.”
Anders kijken naar leren en ontwikkelen
Het DSP geeft ook inzicht voor bedrijven in de kwaliteiten die hun werknemers hebben. “We zien ook welke competenties een bedrijf mist. Hierdoor kunnen we gerichter adviseren door het DSP aan te halen: ‘Wij constateren dat jullie deze skills nog missen, zou het handig zijn om hier een training in te volgen zodat je personeel bepaalde kennis kan bijspijkeren?’ Je kijkt op deze manier anders naar leren en ontwikkelen. En dat is in onze ogen de toekomst. Je zorgt voor maatwerk”, is Vonk overtuigd. Ook als zij-instromers naar de bouw toe willen, kan het DSP een passend traject bieden. “Nu moeten zij-instromers vaak nog naar school en dan zitten ze tussen zestienjarigen.”
“Dat is niet de gewenste situatie voor volwassenen. Met het DSP kun je ook deze groep modulair opleiden. Met DSP kunnen we dat via de badges wegzetten, zodat ze bijvoorbeeld een EVC-traject kunnen volgen om uiteindelijk een volwaardig diploma te halen”, legt Vonk uit. “Je bouwt hierdoor een portfolio op, zodat je op een gegeven moment kunt aantonen dat je klaar bent om aan het werk te gaan en op eigen benen kunt staan. Dit maakt het ook makkelijker om aan een bedrijf te laten zien welke ervaring je hebt opgedaan, zodat het bedrijf je wil aannemen. Dat is het uiteindelijke doel. Er zijn dan ook diverse manieren om je droombaan in de bouw te vinden.
Praktijkvoorbeeld Thijs: "Veel vrijheid in de bouw"
Thijs de Vries is een derdejaars leerling van de driejarige BBL-opleiding tot Allround Timmerman. Hij heeft jammer genoeg onnodig vertraging opgelopen, maar zet nu alles op alles om zijn diploma zo snel mogelijk te halen. Thijs ervaart dat je in de bouw je eigen manier van werken kan vinden. Maar ook de waardering die je krijgt als je iets klaar hebt, is voor hem belangrijk. Net als het stukje vrijheid om alles zelf te leren.